Nyt pitää ihan jatkaa tätä aihetta, kun ei ole mitään muutakaan aihetta mielessä, mistä voisi saada aikaiseksi jonkinlaista järkevää tarinaa. Joudutte siis kestämään tätä ns. elokuva-aihetta ikuisuuksiin. Odottakaahan, kun minä pääsen romanttisiin komedioihin ynnä muihin asti! No ei vaan.

Jokatapauksessa, katsoin toissailtana elokuvan, jonka itse luokittelisin katastrofielokuvaksi, elokuvan nimeltä United 93. Kyseinen elokuvahan kertoo syyskuun 11. päivän terrori-iskuista, ja pääasiassa siitä yhdestä lentokoneesta, jonka piti iskeä Valkoiseen Taloon, mutta mikä ei sinne asti ikinä päässyt. Surullista, mutta totta.
   Voisin nimetä monta katastrofielokuvaa, esimerkiksi Titanic. Tositapahtumiin perustuva elokuva, jonka varmasti jokainen on nähnyt ainakin kerran. Tuskin tarvitsee selventää kenellekkään mistä tämä leffa kertoo. The Day After Tomorrow, maailmanloppuelokuva. Kertoo siitä kuinka ihmisten ansiosta maapallolle tulee uusi jääkausi. Ja tätä listaahan voisi jatkaa pitkään.
   Mikä näissä kiehtoo? (Palaamme samaan aiheeseen, kuin edellisessä Elokuva-kirjoituksessa...) Minua ainakin kiehtoo se tositarina. Jos pitäisi valita, kumman katsoisin; Estonia-laivan uppoamisesta kertovan elokuvan vai Mission Impossible 5:sen, valitsisin varmasti Estonia-elokuvan. Onhan Tom Cruise toki hyvä näyttelijä, mutta olisin luultavasti paljon enemmän kiinnostuneempi tuosta tositarinasta. Mitä mieltä te olette?

Minä olen siis kiinnostunut enemmän tarinasta kuin itse leffasta. Olen kahlannut läpi kaikki Titanic-tietokirjallisuudet ja seurasinpa silloinkin ahkerasti telkkaria ja muuta uutisointia kun tuo WTC-isku tapahtui. Harmittaa, kun en ollut silloin vielä niin 'kassalla' kun tuo Estonian uppoaminen sattui, silloin kun olin vielä sen verran pieni, ettei näitä asioita paljon minulle näytetty.

Kertokaapa siis mielipiteitänne katastrofielokuvista? Tsunamistahan olemme nähneet jo TV-ohjelman, joka oli kyllä aika todenmukainen ja jonka viimeistä jaksoa en tietenkään muistanut katsoa... Pitäisikö näitä tehdä lisää? Vaikkapa jostain Indonesian tulvista tms. Laitettaisiin vaan amerikkalaisnäyttelijät lentokoneella Jaavalle ja lavastettaisiin pieni tulva. Eihän siihen tarvita kuin iso budjetti.